Od úžitkového štandardu k výtvarným prototypom.

22.01.2013 07:40

Sú doklady, ktoré svedčia o kopírovaní. V niektorých prípadoch (pri odpisoch či nových vydaniach svetových kroník) sa dokonca očakávalo. Mnohí objednávatelia však túžili po jedinečných vyobrazeniach svojho rodokmeňa a vyhľadávali tvorcov, ktorí by im ponúkli originálne riešenia. Tak vznikli aj genealógie sovím spôsobom výnimočné. Jedinečné, prototypárne.

Maľovaný rodokmeň Babenbergovcov z Klosterneuburgu je tak detailne prepracovaný, že ho pokojne môžeme nazvať ságou jedného rodu v obrazoch. V kruhových medailónkoch zachytáva výjavy zo života jednotlivých členov tejto dynastie. Aj medirytina Caspara Schultza zobrazujúca rody bavorských a saských regentov a ich príbuzenské vzťahy bola komplexným výtvarným dielom s množstvom symbolov a alegorických prvkov. Zo stredovekých prototypov spomeňme ešte návrh víťazného oblúka Habsburgovcov z roku 1515 od známeho nemeckého grafika Albrechta Dürera.

Jedným z najinvenčnejších inšpirátorov a tvorcov novovekých genealógií v Uhorsku bol už viackrát spomínaný palatín Pavol Esterházi (1635 – 1713). Spolupracoval na tvorbe niekoľkých vývodov a rodokmeňov majúcich vzťah k jeho osobe. K jedinečným dielam patrili aj genealógie Márie Terézie a práce z dielne rakúskeho maliara Eugena Krahla. Jedným z nich bol napr. vývod Gosztonyiovcov z prelomu 19. – 20. storočia.

Do kategórie prototypov rozhodne patrí aj kompozične dobre zvládnutý rodokmeň prvého československého prezidenta T.G. Masaryka a genealógie z ateliéru Martina Benku.

 

(Z knihy: Zuzana Oros a Milan Šimiš - Rodové postupnosti a ich grafický vývoj)